Trots op een (verkeers)veilig Pepingen

Onze Grote Pepingse Enquête uit 2023 en de Gemeentemonitor zijn duidelijk: Pepingenaren voelen zich best veilig in hun gemeente, al is er op vlak van verkeersveiligheid nog werk aan de winkel. Het veiligheidsgevoel mogen we natuurlijk niet als vanzelfsprekend beschouwen en we moeten aandachtig blijven voor criminaliteit in onze gemeente. Samen met de politiezone en de wijkagenten maken we actief werk van een veilig Pepingen, zowel thuis als op de baan.

LVB is klaar voor de uitdagingen van de toekomst!

De aanleg van nieuwe fietspaden gaat te traag vooruit

Benieuwd naar onze oplossingen? Ontdek ze hieronder en klik op de pijlen →

Rooskleurige toekomst voor fietspaden
Het is zeker zo dat de aanleg van nieuwe fietspaden een werk is van lange adem, daar moeten we realistisch in zijn. Dossiers lopen heel vaak vertraging op doordat de hogere overheid steeds strengere eisen stelt voor subsidies, doordat andere actoren (bv. Aquafin) zich mengen in de dossiers en vooral de timing, of door grondeigenaars die terughoudend zijn bij onteigeningen.

MAAR, we blijven positief! De toekomst ziet er rooskleurig uit voor de Pepingse fietspaden. De plannen voor de fietspaden in de Eikstraat, Molenhofstraat en Hoesnaek zijn klaar en kunnen binnenkort uitgevoerd worden.
Mobiliteitsplan van de toekomst
De gemeenteraad keurde in april 2023 het mobiliteitsplan unaniem goed en bijgevolg heel wat acties die de komende legislatuur uitgevoerd moeten worden zoals: fietssuggestiestroken, een fietsdoorsteek aan het Speel-Loo-Bos in Bellingen, bestaande fietspaden verbreden, deelfietsen die vanuit Vlaanderen worden bekostigd, aangepaste voetpaden, extra uitwijkstroken, enz. We engageren ons om dit mobiliteitsplan verder uit te voeren.
Vorige slide
Volgende slide

Het gevoel van verkeersveiligheid op Pepingse wegen moet omhoog

Benieuwd naar onze oplossingen? Ontdek ze hieronder en klik op de pijlen →

Voorrang voor onderhoud
Verkeersveiligheid begint bij goed onderhouden wegen. LVB zal blijven investeren in onderhoud, niet alleen van de rijweg, maar ook van de fiets- en voetpaden en de wandelwegen. Ook kleine herstellingen moeten onder de aandacht blijven. Het is daarbij wel van belang dat meldingen correct worden opgevolgd en dat zowel de melder als de technische dienst kunnen waken over de vooruitgang.

Een groot probleem ondervinden we vandaag bij sommige aannemers die werken uitvoeren op ons grondgebied en daarbij de gemeente onvoldoende op de hoogte brengen. LVB zal volgende legislatuur investeren in gemeentepersoneel dat werven op publiek domein van nabij opvolgt. Zo kunnen we toekomstige problemen (zoals bv. verzakkingen) van in het begin in de kiem smoren.
Mobiliteitsplan als leidraad
We zetten verder in op verkeersveiligheid. Het mobiliteitsplan van de gemeente vormt een goede basis. Dit plan kwam tot stand na een uitgebreid participatietraject en werd ook door alle partijen in de gemeenteraad unaniem goedgekeurd. Het beperken van de snelheid en de controle door de politie vormen daar een hoeksteen van, net zoals acties die sluipverkeer moeten vermijden, deelmobiliteit waardoor er uiteindelijk minder auto’s op de baan zijn, en blijvende verkeerseducatie voor jong en oud.
Participatieve verkeersveiligheid
In de volgende legislatuur zal het mobiliteitsplan natuurlijk worden geëvalueerd, ook hier zal dat via burgerparticipatie gebeuren. Meer dan ooit zal voor de (her)inrichting van straten en wijken moeten gekeken worden naar de inbreng van omwonenden en betrokkenen.
LVB - Lijst van de Burger deelde 'TOP' fluotags uit voor betere zichtbaarheid op de weg. We onderschrijven hiermee ons engagement voor meer verkeersveiligheid op alle Pepingse wegen.
Vorige slide
Volgende slide

Verkiezingsprogramma 2024